De eerste stappen:
We liepen met een vaag idee rond dat wanneer Esther klaar is met haar studie
om in Australië te gaan backpacken. Dave was 1 ½ jaar eerder
klaar en wist niet echt wat hij wilde gaan doen. Hij wilde of een eigen bedrijf
beginnen of een reis maken maar dan liever niet naar Australië. We zijn
gaan brainstormen welk werelddeel we beide boeiend vinden. Dit hebben we
gedaan door allebei een top 3 te maken. Hieruit kwam dat we naar Azië
zouden gaan. We wilde alleen niet zo flauw zijn om ergens naartoe te vliegen,
we besloten om overland naar Australië te gaan. Zo kunnen we langzaam
aan het cultuurverschil wennen en de cultuur- en temperatuursverschillen.
Na de atlas bestudeerd te hebben kwamen uit de volgende route’s:
Route 1:
Oost- Europa -> Rusland -> Verre Oosten -> Australië
Route 2:
Zuid-Europa -> Midden Oosten -> Verre Oosten -> Australië
Route 3:
Zuid-Europa -> Afrika -> Verre Oosten -> Australië
Route 3 viel meteen af omdat of je moet een boot zien te versieren om naar
India te kunnen varen. Wat niet even gemakkelijk is om dit binnen een redelijk
budget te kunnen krijgen of je moet door Saudië-Arabië, Irak gaan
wat we beide niet echt zagen zitten.
Op zich wilde we beide India graag zien dus dan zou Route 2 het gemakkelijkst
zijn maar we hadden/hebben geen idee hoe het zit met de veiligheid in Iran.
We besloten om dit uit te zoeken en anders gaan we met de Transsiberië-express
naar China toe.
Er bleef natuurlijk open met welk vervoermiddel we gaan reizen namelijk:
openbaar vervoer, de auto of de fiets. Het leek ons beide erg duur om te
gaan fietsen omdat je langer onderweg bent en de aanschaf van de fiets leek
duur. Dit is meer een optie voor de toekomst. De auto heeft als voordelen
dat je erin kunt slapen, dat je niet met je spullen hoeft te sjouwen en dat
je gemakkelijk ergens weg kunt gaan wanneer je er niet veilig voelt. Het
heeft de volgende nadelen: hoge aanschafkosten, verzekering en wegenbelastingkosten,
minder contact met de bevolking en het lijkt ons minder veilig omdat de bevolking
aan je nummerbord zien dat je geen inlander bent en een dure auto bezit.
Dus dan ben je in hun ogen rijk.
We kozen om met het openbaar vervoer overland naar Australië te gaan
via Turkije en Iran. Ondertussen hadden we al ontdekt dat het zo nu en dan
gedaan wordt en Lonely Planet heeft er een boek over geschreven. Dus dat
moet wel goed komen.
Na 11 September begon Amerika Afganistan aan te vallen. Niet dat we daar
doorheen komen maar de Taliban is naar Pakistan gevlucht. Het zou dus niet
echt veilig te zijn om erdoor heen te reizen. We willen allebei graag India
zien. We hadden een paar mogelijkheden. We gaan met de Transsiberië
of de Transmongolië-express naar Beijing. Om vervolgens van daaruit
naar India te gaan. Dit betekent dat we weer terug moeten. Als we dan
toch in in de Transmongolië-express zitten dan willen we natuurlijk
ook in Ulan Batar (hoofdstad van Mongolië) uit stappen. Aangezien dit
een kostbare reis is. De Transsiberië-express met stop in Mongolië
kost alleen al Fl 1900,-. We kunnen natuurlijk ook vanuit Iran naar Turkenistan,
Oezekistan, Tadzjikistan naar India. Dit kunnen we tevens via Rusland naar
Kazachstan, Kirgizistan naar India. Optie nummer 3 is om gewoon naar India
te vliegen. Een enkele reis naar India is ongeveer Fl 700,-. De visa’s van
Centraal Azië zijn moeilijk te verkrijgen en er rijden niet veel treinen.
We besluiten om naar India te vliegen en vandaar uit verder te gaan. Een
nadeel is dat we dan wel een onwijze cultuurshock krijgen.
In de laatste week van mei lazen we op internet dat er in Rotterdam een winkel
van Kilroy travels opent. Om dit te vieren verkopen ze tickets van €10 voor
de eerste tien bezoekers. De hoofdprijs in naar Kathmandu. De andere zijn
naar New York, Toronto, een verassing(Nairobi) en naar een bestemming in
Europa. Zo’n kans laten we natuurlijk niet liggen om voor €10 naar Kathmandu
te vliegen. Aangezien Dave een werkende man is, besluiten vrijdagmiddag
(31 mei) daar naar toe te gaan. De winkel gaat de volgende ochtend
(1 juni) om 12:00 open. Als we daar aan komen, blijken we nummer 9
en 10 te zijn. We gaan voor een bestemming in Europa (Istanbul).
|